História spoločnosti Panasonic
Zakladateľ
Ako to už býva pri malých, stredných a nakoniec aj veľkých a nadnárodných spoločnostiach, na ich začiatku vždy stojí osoba, ktorá vidí spôsob ako zarobiť alebo má myšlienku ako niečo inovovať či priniesť nejakú novinku. Len niektorí vyvolení začínajú podnikať s myšlienkou založenou na pomoci či zlepšení života iných a nie iba zárobku. Na začiatku spoločnosti, ktorú dnes všetci poznáme pod názvom Panasonic stála takáto osoba. Zakladateľ spoločnosti bol pán Konosuke Matsushita. Narodil sa v roku 1894. V mladosti začal ako zamestnanec spoločnosti, ktorá sa venovala elektrickému osvetleniu. Pri svojej práci dostal nápad ako vylepšiť v tej dobe už prevažne rozšírenú svetelnú objímku. Nápad, ktorý mu v noci nedal spávať a nakoniec ho aj donútil opustiť zamestnanie a založiť vlastnú spoločnosť Matsushita Electric Housewares Manufacturing, ktorá začínala v prenajatom dome. Jeho nápad spočíval v rozšírení svetelnej objímky a možnosť pripojenia ďalšieho elektrospotrebiča. Naši dedovia by Vám to určite ešte vedeli opísať aké to bolo na tu dobu praktické a užitočné. Tento na dnešnú dobu možno jednoduchý nápad zožal v roku 1918 (kedy spoločnosť začala s výrobou) veľký úspech a položil tak základný kameň spoločnosti, ktorá pretrváva dodnes.
zľava : Konosuke Matsushita, Toshio Iue, Mumeno Matsushita
Už od útlych začiatkov bola spoločnosť založená na Matsushitovom presvedčení nielen o zisku, ale aj o pomoci a zlepšení života druhých. Dnes to určite mnoho ľudí považuje len za frázu alebo marketingové heslo ale v očiach Matsushitu to neboli len prázdne slová a dal spoločnosti v tomto smere duchovné dedičstvo, ktorým sa snažia zlepšovať naše životy aj dnes. Prinášať inovácie a nové produkty, ktoré ľuďom zlepšujú kvalitu života a robia svet lepším.
Matsushita bol pravý podnikateľ akého by ste chceli mať za šéfa aj vy. Jeho spôsob uvažovania založený aj na iných ľuďoch sa silným spôsobom prejavoval aj v spôsobe akým podnikal. Ľudí, ktorých zamestnával si veľmi vážil a rešpektoval a vždy sa snažil, aby sa mali lepšie. V dnešnej dobe je toto ešte oveľa vzácnejšie. Chápať potreby a obavy druhých a správať sa k nim ako k vlastným. Toto už dnes veľa "bussinesmanov" nechápe a majú v očiach len zisk často aj na úkor svojich zamestnancov. Matsushita to veľa krát dokázal v časoch, keď stál na čele firmy, ktorá stále rástla. Napríklad v roku 1929 kedy prebiehala v Japonsku ekonomická kríza sa postavil za svojich zamestnancov a aj napriek preblémom, ktorým firma čelila sa postavil na vzdor exekutívnej časti spoločnosti a nedovolil prepustiť ani jedného zamestnanca napriek tomu, že vedenie požadovalo prepustiť 50% ľudí. Udržal spoločnosť a vyplácal všetkým svojim zamestnancom výplatu tak ako keby kríza nebola. Viackrát sa v týchto zlých časoch vyjadril, že úlohou výrobcu je prekonať chudobu, obohatiť spoločnosť a pomôcť žiť ľuďom život, ktorý ich napĺňa. Zvládol prekonať veľké spory a presadil svoj pravý zámer ako zaobchádzať so zamestnancami. V roku 1929 zároveň stanovil 7 hlavných zásad spoločnosti, ktoré spoločnosť ctí dodnes:
1. Prínos spoločnosti
Za všetkých okolností sa budeme riadiť svojim základným cieľom a budeme svedomito plniť svoju rolu a povinnosti veľkej priemyselnej firmy vo všetkých oblastiach, v ktorých pôsobíme.
2. Spravodlivosť a poctivosť
Vo všetkom obchodnom aj osobnom jednaní budeme vystupovať spravodlivo a poctivo. V tomto prípade nezáleží na talente a vedomostiach - bez osobnej poctivosti si nezískame rešpekt ostatných ani sebaúctu.
3. Spolupráca a tímový duch
Svoje schopnosti dáme úplne do služieb spoločných cieľov. Vôbec nezáleží na tom, aké schopnosti máme ako jednotlivci. Bez spolupráce a tímového ducha budeme spoločnosťou len na papieri.
4. Neúnavná snaha o zlepšenie
Budeme neustále usilovať o zlepšenie svojich schopností, aby sme svojou obchodnou činnosťou pomáhali spoločnosti. Len vďaka tejto neúnavnej snahe môžeme naplniť svoj základný cieľ a pomocť nastoliť trvalý mier a prosperitu.
5. Zdvorilosť a pokora
Budeme vždy srdeční a skromní, budeme rešpektovať práva a potreby ostatných, aby sme posílili zdravé spoločenské vzťahy a pomohli vylepšiť kvalitu života vo svojom okolí.
6. Prispôsobivosť
Budeme priebežne prispôsobovať svoje myslenie a správanie podmienkam okolo nás, ktoré sa neustále mení. Postaráme sa, aby naše jednanie odpovedalo potrebám okolitého prostredia - jedine tak si môžeme zaistiť skutočný úspech.
7. Vdačnosť
V našom jednaní sa prejaví vdačnosť za všetky výhody, ktorých sa nám dostalo. Veríme, že nám tento prístup prinesie radosť a vitalitu a umožní nám prekonať akékoľvek prekážky.
Spoločnosť a história výroby
Pri zrode dostala spoločnosť názov Matsushita Electric Housewares Manufacturing a postupom rokov prešla viacerými zmenami názvu: Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works, Matsushita Electric Manufactuering Works, Matsushita Electric Industrial Co., Ltd., Matsushita Electric Works, Ltd.. Zmeny názvu často podliehali zmenám vo výrobnom programe a rozširovaniu spoločnosti. V niektorých menších odvetviach vznikli rôzne iné menšie spoločnosti s rôznymi názvami. Unifikácia produktov prebehla v roku 2004 a následne v roku 2005 kedy viacere menšie a aj hlavná spoločnosť prijali spoločný názov Panasonic Electric Works kde "Pan"= všetko a "sonic"=zvuk.
Od prvej upravenej svetelnej objímky spoločnosť postupne rozširovala svoju výrobu a začala zasahovať do rôznych sfér elektrospotrebičov. Hlavné míľniky histórie boli nasledovné (prvé vyrobené kusy spoločnosti):
1918 - upravená svetelná objímka
1927 - elektrická žehlička
1951 - práčka
1952 - televízia
1953 - chladnička
1958 - klimatizácia
1973 - tepelné čerpadlo